lördag 22 januari 2011

Grönt te

I veckan kunde man läsa stora rubriker i tidningarna om att grönt te 
inte är så hälsosamt som man tidigare trott. 
Man hade hittat ämnen som kan ge leverskador vid hög konsumtion.
En kvinna som druckit 5 - 6 koppar grönt te om dagen hade påvisat sådana skador.
Säkert är det så att en hög konsumtion inte är bra, men det är en hög konsumtion av alkohol inte heller. 
5 - 6 glas rödvin om dagen ger också leverskador.

Men...en kopp grönt te till frukost, full av antioxidanter tror jag inte gör någon skada.

I teboden kan du köpa olika sorters smaksatta gröna teer, exklusivt jasmine-te och gunpowder, ett rullat, grönt, kinesiskt te. (se bilden)


bild: Wikipedia

1 kommentar:

mimmi sa...

Vad jag har läst mig till så finns det inget skadligt i grönt te.
Kvinnans leverskador behöver nödvändigtvis inte bero på teet.
Jag vet att många asiater dricker mycket mer än så och är hur friska som helst under hela sitt liv.
Tidningar ska man inte helt lita på det handlade bara om en kvinna, och jag tror att dom ville ha rubriker bara.
//mimmi